Internet killed the radiostar?
Är radion hotad? Kommer den att försvinna? Det är frågor jag har ställt mig själv om och om igen. Ena stunden tänker jag att klart radion kommer försvinna, nästa så tvivlar jag på mig själv och har fullaste tro till att radion kommer stanna kvar.
Kung (2008) tror inte att radion kommer försvinna, snarare tvärt om. Hon menar att radion har en för stark relation till sina lyssnare och att det fortfarande är ett relativt billigt medium. Men det betyder inte att radion inte behöver jobba på förnyelse.
Jag ser två klara fördelar med radion, så länge man använder sig av bilen så lyssnar man på radion och att radion har möjlighet att få ut nyheter snabbare till allmänheten än något annat medium. Deras problem är att nuförtiden
När det kommer till hot så pratade Nicklas om spotify som ett möjligt sådant och jag förstår hans oro, men i så fall tror jag att kommersiella kanaler ligger mer pyrt till än vad Sveriges radio gör. Om man lyssnar på P4 eller P3 (som exempel) så är det inte bara musiken man är ute efter, utan även vad de diskuterar och de olika reportagen de gör, vilket jag tror är en stor fördel. Lyssnar man på kommersiella kanaler är det oftast musiken man vill åt, och då kanske det är lättare att gå över till spotify än att lyssna på radion. En sak som jag ser i framtiden när det kommer till radio är att kanalerna kommer få nischa sig ännu mer än vad dem redan gör och där tycker jag SR gör ett jättebra jobb på webben. För om man kan rikta radion ännu mer efter individuella behov så kommer det kanske vara lättare för dem att hitta nya lyssnare samt behålla de gamla. För om jag ser till mig själv så använder jag SR:s webbkanaler mycket mer än vad jag använder radiokanalerna just för att där kan jag anpassa kanalerna efter mina behov och intressen. Därför tycker jag det låter intressant så som Nicklas sa, att man i framtiden ska kunna sätta ihop sina egna program, vilket jag tror kan få stor genomslagskraft.
Ett annat problem är att den nya generationen unga inte har radion som ett dagligt användande medium vilket jag tror kan skapa problem i framtiden. Om jag ser till mig själv så är jag ju uppvuxen med kassettband och van vid att använda radion för att kunna spela in musik. Nu laddar man ner från internet lätt som en plätt, inte konstigt att radion inte går hem hos de unga! Dock när man ser på statistik så har Sveriges Radio näst mest trovärdighet i Sverige, vilket visar på att deras varumärke är otroligt starkt. Så förhoppningsvis betyder det att de unga läsarna kommer automatiskt när de blir lite äldre.
Men bara för att man har hög trovärdighet betyder inte det att man inte måste kämpa hårt för att behålla sina lyssnare. Ett problem Nicklas och Anna ser, är att radio alltid varit ett sekundärmedium men nu har fått konkurrens av Tv:n som istället för radion blivit ett sekundärmedium till datorn och internet. Men frågan är om Tv:n egentligen är en konkurrent till radion när det handlar om sekundärmedium. Radion kan användas i mycket större utsträckning än vad Tv:n kan och på så sätt konkurrerar den ut Tv:n på många plan.
Jag håller med dig om att det nog är de kommersiella kanalerna som ligger illa till. Folk har tröttnat på den eviga reklamen som man aldrig går fri ifrån. SR har blivit en paus i bruset, en nyttig informationskälla där man kan få skratta gråta och lära sig saker man aldrig trodde man skulle få veta något om. Musiken blir ett plus, en bonus. Så är det för mig i alla fall.
Intressant inlägg, jag håller med dig om mycket. Precis som Sanna skriver i sin kommentar så borde SR vara de som har minst att förlora på vad det gäller konkurrens från Spotify.
Jag känner också igen mig i din förvirring - hur ser egentligen radions framtid ut? Vi, som tillhör den sista generationen med en relation till kassettband, kanske också är de sista som verkligen lyssnar på radio.
Men det med att radio kan få ut nyheter snabbast, så är det ju inte riktigt längre.. De är snabbast av de traditionella massmedierna, helt klart, men internet. Återigen detta internet...