Strategic management in the media

Kung (2008) inleder med att definiera ordet massmedia och påpekar att den europeiska bilden av massmedier skiljer sig en aning från den amerikanska, som har valt att inkludera spel, sport och temapark i sin mediebild, vilket jag kan förstå eftersom det blir allt svårare att kunna definiera vad som är media eller inte på grund av att det används så många olika medier i ett nu.

Kung (2008) menar att industrin är inne i en fluxfas just nu, att det finns många nya teknologiska alternativ för producering av material, nya medievanor träder fram. Hastigheten för utveckling har ökat. Kung (2008) menar dock att de traditionella medierna alltid varit hotade när ett nytt medium har framträtt men att man alltid lyckats undkomma graven, istället har man fått hitta nya sätt till att hålla sig levande. Det är nog därför jag är lite mer optimistisk till att de traditionella medierna kommer få stanna kvar hos oss lite längre än vad som förutspåtts. Hittar man bara lönsamhet eller kommer på nya sätt att skapa lönsamhet så finns det ingen omöjlighet till att de hänger med ett bra tag till. Även om många medieföretag befinner sig i en fluxfas just nu så tycker jag ändå att det bevisar att de har insett att man nu måste tänka om och hitta nya lösningar på problem.

Men Kung (2008) skriver dock att man måste sluta inrikta sig på den stora massan och börja nischa sig istället. Vi har ju i tidigare kurser fått lära oss att vi går allt mer från en hitmarknad till en nischmarknad, samtidigt så är det fortfarande hittarna som står för förtjänsten. Men tack vare internet så har det istället blivit så att det finns en marknad för allt. Internets globalisering har gjort det möjligt för oss att kunna ta del av saker som händer på andra sidan jordklotet. Detta gör att kostnaderna för lagerhållning minskar och man istället kan producera mer. Och som Poul Mellby förklarade så har Politikens sätt som papperstidning att nischa sig mot en målgrupp hjälpt dem att få papperstidningen att gå bättre än om de hade riktat sig mot den stora massan.

Kung (2008) påpekar att det är viktigt att man har kompetent personal till att kunna utveckla nya tankar och idéer kring nyskapande. Men det betyder inte att det behöver bli dyrt, hon menar att har man klara mål och motiverad personal och ett intresse till att förbättra något så kommer man förhoppningsvis lyckas. Jag tror inte heller riktigt på att anlita konsulter, ösa pengar och sen hoppas på att man har en fungerande lösning på saker och ting. Om det är något vi fått lära oss på media management-programmet så är det att en förändring tar tid och inget man vill eller kan stressa sig igenom.   

Avslutningsvis tycker jag det är intressant hur Kung (2008) presenterar de olika medierna, deras bakgrundshistoria, nytta och framtidsutsikter. Det ger mig som läsare en möjlighet till att dra egna slutsatser kring de olika medierna och bilda mig en egen uppfattning. Jag hade förväntat mig att Kung (2008) skulle vara mer kritisk men snarare tycker jag att hon dragit ner på kritiken för att jag som läsare ska kunna dra mina egna slutsatser under läsandets gång. Tycker även att hon lyckats få med alla viktiga aspekter kring hur medievärlden håller på att förändras och vilka konsekvenser det kommer eller inte kommer få.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0